Opis projektu

„Szpital Pluszowego Misia” jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych projektów Międzynarodowego Stowarzyszenia Studentów Medycyny IFMSA-Poland. O skuteczności walki z uprzedzeniami dzieci i przydatności Projektu świadczą liczne pozytywne maile oraz opinie nie tylko przedszkolanek, ale także rodziców, którzy w ten sposób dziękują nam za pokazanie ich pociechom, że lekarz wcale nie musi być taki straszny. O rosnącej popularności projektu świadczą nasze statystyki.

Tylko w roku 2013 w 12 oddziałach IFMSA-Poland przeprowadziliśmy w sumie 130 akcji, w których wzięło udział ponad 7 tysięcy dzieci, których misie „wyleczyło” ponad 1 000 studentów – wolontariuszy!

Przedsięwzięcie prowadzone jest w formie zabawy. Każdy z przedszkolaków wciela się w rolę opiekuna swojego „chorego” misia, którego zadaniem studentów – lekarzy jest wyleczyć. Staramy się, aby cała zabawa jak najbardziej przypominała realistyczną sytuację, by maluch w przyszłości jak najlepiej odnalazł się w szpitalnym otoczeniu.

Cele projektu

Cele główne

Celem głównym i nadrzędnym projektu jest przede wszystkim zmniejszenie strachu wśród dzieci w wieku przedszkolnym przed personelem służby zdrowia oraz podstawowymi zabiegami medycznymi. Ponadto założeniem projektu jest również zapoznanie i przedstawienie przedszkolakom, w sposób dostosowany do ich wieku, zasad funkcjonowania i działania publicznie dostępnych służb medycznych w Polsce.

Cele szczegółowe

Do innych założeń projektu należy zaliczyć:

• prezentacja innych niż lekarz zawodów związanych z medycyną, tj. pielęgniarka, farmaceuta, ratownik medyczny

• utrwalanie zachowań odpowiednich w stanie zagrożenia życia lub zdrowia, np. nauka numeru alarmowego

• wskazanie zachowań, które mogą zagrażać życiu i/lub zdrowiu dziecka

• zwrócenie uwagi na dbałość o higienę osobistą, podkreślenie potrzeby codziennego mycia zębów i całego ciała, jak i częstego mycia rąk

• kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych u dzieci w wieku przedszkolnym

• urozmaicenie planu zajęć placówek zajmujących się dziećmi (przedszkoli, domów opieki)

• promocja IFMSA-Poland wśród przdszkoli, rodziców, a także w mediach

• nabywanie przez studentów praktycznych umiejętności w zakresie kontaktu pacjentem – dzieckiem

• aktywny udział studentów w akcjach skupiających się na zdrowiu dzieci kreowanie dobrego wizerunku służb medycznych wśród społeczeństwa.

Grupa docelowa

Projekt skierowany jest do dzieci w wieku 3-8 lat, ponieważ jest to grupa społeczna, która wykazuje największy lęk przed wszelkimi służbami medycznymi. Jednocześnie to właśnie dzieci najlepiej nauczyć pewnych wzorów zachowań i zasad zdrowego życia, co w późniejszym okresie ich życia może uchronić je od wielu niebezpiecznych sytuacji, a przede wszystkim ograniczyć zachorowalność na niektóre choroby cywilizacyjne. Co więcej, wzbudzenie we wczesnych etapach rozwoju człowieka zaufania do służb medycznych może poprawić współpracę oraz kontakt pomiędzy lekarzem i pacjentem, co ma duży wpływ na ewentualny proces leczenia.

Opis Akcji

I. AKCJE PRZEDSZKOLNE

1. KLP ma za zadanie zebrać ekipę gotową do działania! Żeby to zrobić, na początku warto rozreklamować akcję, by jak najwięcej osób w Oddziale usłyszało o akcji i chciało wziąć w niej udział.

2. Metoda kontaktu – grupa na facebook.com, grupa mailingowa. Ważne, by mieć stały kontakt z bazą wolontariuszy i informować ich o akcjach.

3. By zorganizować akcję należy skontaktować się z zarządem przedszkola drogą mailową/telefoniczną– jest najczęściej dyrektor placówki. Należy ustalić dokładne szczegóły – datę, godzinę, wielkość dostępnej sali, liczba dzieci, możliwości pomocy ze strony przedszkola. Do przeprowadzenia akcji konieczne jest zapewnienie ze strony przedszkola jednej sali, 5 stołów z krzesełkami oraz kredek.

4. Jeśli dyrektor wyrazi zgodę na przeprowadzenie akcji, SUPER!

5. Jak najszybciej trzeba wysłać do przedszkola plik ze ZGODĄ RODZICÓW – każdy rodzic, który chce by jego dziecko wzięło udział w akcji powinnien podpisać daną zgodę.

6. Teraz trzeba przygotować wolonatriuszy, sprzęt oraz materiały.

– Minimum tydzień przed akcją należy stworzyć listę chętnych osób do wzięcia udziału w danej akcji, poprzez utworzenie wydarzenia na Facebook’u, napisanie notki na grupie oddziałowej oraz tworząc akcję w kalendarzu na stronie internetowej oddziału. Prosimy o zgłoszenia drogą mailową z podaniem numeru telefonu oraz zaznaczeniem jeśli to pierwsza akcja. Osobom, które pierwszy raz będą brały udział w projekcie piszemy szczegółowe informacje oraz przesyłamy „dobre rady”.

– W organizację pojedynczej akcji zaangażowanych jest 8-10 wolontariuszy, w zależności od liczby dzieci objętych projektem. Optymalna liczba studentów do akcji to 10, wtedy to na każdym stanowisku może zasiąść po 2 studentów ale w praktyce bywa różnie – bywają sytuację że trzeba poradzić sobie nawet w 5 osób. Jedna grupa przedszkolna to zazwyczaj ok 20-25 dzieci, zabawa z całą tą grupą trwa ok 30-40 min.

– warto też wysłać informację o akcji do studentów zaangażowanych w Stowarzyszenie Młoda Farmacja lub PTSS

7. Nie należy zapomnieć o tym, by podziękować przedszkolom, za gościnę dając np. certyfikat SPM oraz namiar na fanpage’a akcji, gdzie znajdą się zdjęcia z wydarzenia.

II. AKCJE PLENEROWE

Przedsięwzięcia plenerowe najczęściej przeprowadzane są w centrach handlowych lub innych pomieszczeniach zamkniętych przy okazji większych wydarzeń, np. Zdrowie pod Kontrolą, Festiwal Zdrowia, akcje tematyczne, z okazji Dnia Dziecka/Dnia Matki itp. Organizator zobowiązany jest do zagwarantowania miejsca – ok. 20 m2 powierzchni oraz stolików i krzesełek do prowadzenia projektu, a także realizacji wszystkich wcześniej ustalonych wytycznych. Podczas tych wydarzeń przedsięwzięcie realizowane jest tylko w formie wyżej opisanej „kliniki” przez ok. 10 wolontariuszy podczas każdej zmiany, trwającej około max. 3 godzin.

STANOWISKA

Nasza „klinika” podzielona jest na pięć podstawowych stacji, przez które każde dziecko po kolei przechodzi ze swym ukochanym pluszakiem :

  • „Rejestracja” – gdzie pytamy o podstawowe dane dotyczące misia: jego imię, kolor futerka, wzrost czy wagę, a także imię dziecka, które zapisujemy na historii choroby misia. Z tą kartą dziecko przechodzi do następnej stacji.
  • „Lekarz Pierwszego Kontaktu” – student medycyny koniecznie ubrany w biały fartuch i wyposażony w stetoskop jest lekarzem pierwszego kontaktu. Razem z dzieckiem przeprowadza on dokładne badanie przedmiotowe i podmiotowe misia, sprawdzając jego gardełko, uszka czy brzuszek. Staramy się tutaj przy okazji rozmawiać z dzieckiem na temat tego, co to jest zdrowie, a co choroba, jak powinniśmy się odżywiać i jak prowadzić zdrowy styl życia. Obowiązkowo osłuchujemy stetoskopem razem z dzieckiem serce misia. Najmłodsi mają też jedyną i niepowtarzalną okazję posłuchać, jak bije jego własne serduszko.W zależności od przypadłości, na jaką choruje miś, lekarz wypisuje odpowiednią receptę i/lub skierowanie na badanie RTG, USG bądź odpowiedni zbieg.
  • „Gabinet USG/RTG/EKG” – -tutaj na zlecenie lekarza misiom wykonujemy odpowiednie badania. Robiąc zdjęcie RTG misiowi pokazujemy jednocześnie kosteczki misia i np. tłumaczymy, że tutaj jest złamana nóżka albo rączka. Staramy się również wskazać niebezpieczne sytuacje, których dziecko powinno unikać, aby nie zrobić sobie krzywdy. Robiąc USG przedszkolaki widzą na monitorze, np. wnętrze brzuszka swojego misia, mają także okazję na samodzielne przeprowadzenie badanie poprzez jeżdżenie po brzuszku maskotki głowicą – myszką.
  • „Gabinet Zabiegowy” – jest to miejsce, gdzie trafiają misie zarówno potrzebujące operacji, jak i zabandażowania łapki czy zrobienia szczepienia. To tutaj razem z dzieckiem nasi chirurdzy dzielnie operują wyrostek robaczkowy, zakładają gips lub naklejają plaster na zranioną łap
  • „Apteka” – jest ostatnim etapem zabawy, gdzie każde dziecko przychodzi zrealizować wypisaną przez lekarza receptę. Studenci rozmawiają z dzieckiem, w jakich sytuacjach zażywa się lekarstwa, dlaczego są one takie niesmaczne i przestrzegają przed samodzielnym braniem tabletek, często mylonych z cukierkami. Jeśli w akcję zaangażowani są również studenci ze Stowarzyszenia Mloda Farmacja, wtedy oni zajmują to sanowisko.
  • „Gabinet stomatologiczny” – w akcję mogą również zaangażować się sudenci PTSS, którzy przedstawiają dzieciom, jak prawidłowo szczotkować zęby na modelu ogromnej szczęki.

Aparatura

  • RTG-np. pudełko oklejone w środku folią aluminiową, z zewnątrz imitujące rtg, obecność zdjęć RTG – prawdziwych albo narysowanych
  • USG – wykorzystanie laptopa, na którym są zdjęcia USG albo film z USG, jak głowica używana jest myszka
  • EKG-pudełko imitujące EKG, z obecnością np spinaczy o odpowiednich kolorach,jako wydruk EKG – harmonijka przypięta do pudełka; można poprosić wybraną klinikę o przykładowe EKG

Kalendarium pracy z projektem

‘kalendarz akcji.pdf’ – wstępne kalendarium działania projektu na rok 2014

Matriały

Na naszych akcjach używamy:

  • ‘ZGODA RODZICÓW.new.pdf’ – zgoda, którą muszą podpisać rodzice, by ich dziecko wzięło udział w akcji
  • ‘historia choroby SPM.pdf’ – historia choroby
  • ‘recepta SPM’ – recepta
  • ‘certyfikat1.jpg’ – certyfikat dla przedszkola
  • ‘certyfikat2.jpg’

RADY DLA UCZESTNIKÓW

  • ‘rady.dla.misiowych.lekarzy.2014.pdf’ – Rady, jak przetrwać akcję.
  • ‘Sztuka nawiązania dobrego kontaktu z dziećmi.pdf’ – jak dogadać się z maluchem.

Nasza działalność

Tylko w roku 2013 w 12 oddziałach IFMSA-Poland przeprowadziliśmy w sumie 130 akcji, w których wzięło udział ponad 7 tysięcy dzieci, których misie „wyleczyło” ponad 1 000 studenów– wolontariuszy!

Od początku 2014 roku do końca lutego przeprowadzono 13 akcji, w tym 2 plenerowe. Wzięło w nich udział aż 745 dzieci, których misiów leczyło aż 113 studentów Stowarzyszenia IFMSA –Poland oraz w niektórych oddziałach studenci Młodej Farmacji.

Rozliczanie akcji

Pojedyncza akcja w przedszkolu rozliczana jest jako akcja średnia. Akcje plenerowe zaś – jako akcje duże . Punkty przyznawane są za:

– Transport materiałów na akcję/Transport materiałów promocyjnych, gadżetów: 2 pkt

– Przygotowanie stoiska na akcję: 2 pkt

– Obsługa techniczna konferencji/akcji: 2 pkt

– Udział w akcjach: a) 1-2h: 4 pkt

b) 3-4h: 6 pkt

c) 5-6h: 8 pkt

d) >6h: 10 pkt

– Przygotowanie fotorelacji/wideorelacji z akcji: 6 pkt

– Organizacja akcji pojedynczej:

Koordynowanie pojedynczej akcji małej: 24 pkt

Koordynowanie pojedynczej akcji średniej: 30 pkt

Koordynowanie pojedynczej akcji dużej: 36 pkt

– Organizacja akcji cyklicznej

Koordynowanie cyklicznej akcji małej: 24+5 za każdą kolejną akcję

Koordynowanie cyklicznej akcji średniej: 30+6 za każdą kolejną akcję

Koordynowanie cyklicznej akcji dużej: 36+7 za każdą kolejną akcję

– za przygotowanie artykułu, za wystąpienie w mediach, za przygotowanie oficjalnych dokumentów itp. – po więcej szczegółów odsyłam do taryfikatora punktów SCOPE

Ewaluacja

Dzięki ewaluacji możemy otrzymać informację zwrotną od uczestników projektu. Pozawala nam to na pozyskanie ich opinii i ocenę naszego przedsięwzięcia, dzięki czemu możemy rozwijać, poprawiać i modyfikować te elementy naszej pracy, które są negatywnie oceniane. Przy realizacji „Szpitala Pluszowego Misia” stosujemy kilka metody ewaluacji. Pierwsza z nich – ankieta ewaluacyjna, skierowana jest do rodziców oraz przedszkolanek. Mogą oni wypowiedzieć się na temat sposobu przeprowadzania zajęć, kompetencji oraz sposobu kontaktu wolontariuszy z dziećmi, a także przydatności akcji. Drugi rodzaj to spotkania podsumowujące ze studentami biorącymi udział w przedsięwzięciu, podczas których dyskutujemy na temat poszczególnych sposobów prowadzenia zajęć. Trzecim i ostatnim typem są sprawozdania z dotychczasowej działalności, sporządzane przez Koordynatora Ogólnopolskiego Projektu „Szpital Pluszowego Misia” raz na kwartał.

Historia

Koncepcja projektu narodziła się w 1997r. w jednym z krajów skandynawskich – Norwegii. Jednak pierwsza akcja została zorganizowana dopiero w roku akademickim 2001/2002 przez studentów z dwóch niemieckich szkół medycznych pod patronatem Ge.M.S.A. (German Medical Students  sociation). To właśnie zza naszej zachodniej granicy pomysł przywędrował do Polski. Obecnie projekt ten jest realizowany w 7 krajach członkowskich.

Koordynator Lokalny Projektu

Oddział Białystok: Justyna Dzienis e-mail: justynadzienis@op.pl

Oddział Bydgoszcz: Natalia Lossy e-mail: natalia.lossy@gmail.com

Oddział Gdańsk: Magdalena Geneja e-mail: mgeneja @ GUMed . edu.pl

Oddział Katowice: Marlena Gabryelczak e-mail: pluszowymiskato@gmail.com

Oddział Kraków: Barbara Habrat, Dorota Napieracz e-mail: szpital.misia @

gmail.com

Oddział Lublin: Karolina Rasoula e-mail: karolina.rassoul @ gmail . com Magda

Szponar e-mail: szponarowa@gmail.com

Oddział Łódź: Agnieszka Makarow e-mail: agnieszkamk@vp.pl

Oddział Olsztyn: Magdalena Skorek magdalena.skorek @ outlook.com

Oddział Poznań: Małgorzata CHADZIŃSKA e-mail: gosiachadzinska @ hotmail.com

Katarzyna Łopusiewicz e-mail: kasia.lopusiewicz @ gmail.com

Oddział Szczecin: Patrycja Anastaziak e-mail: anastaziak.patrycja @ gmail.com

Oddział Warszawa: Martyna Kujarek e-mail: kujarekmartyna@gmail.com Patrycja

Torchalla e- mail: patrycja.torchalla @ gmail.com

Oddział Wrocław: Michalina Brzostek e-mail: miska.brzostek @ gmail.com Agata

Burakiewicz e-mail: agata.burakiewicz @ gmail.com

Oddział Zabrze Jan Żurek e-mail: pluszowymiszabrze @ gmail.com

Patronaty i Współpraca

Ogólnopolskie

  • Patronat honorowy Polskiego Towarzystwa Pediatrycznego (www.ptp.edu.pl
  • Patronat honorowy Krajowego Konsultanta w Dziedzinie Pediatrii
  • Portal miastodzieci.pl (www.miastodzieci.pl )

Lokalne

Portal dzieciwlodzi.pl (Oddział Łódź) (www.dzieciwlodzi.pl )

Wydarzenia

– http://mlodafarmacja.waw.pl/apteka-w-szpitalu-pluszowego-misia/

– http://przedszkole125krakow.przedszkolowo.pl/publikacja/34071/dzieci-z-grupy-vi-wziely-
udzial-w-miedzynarodowym-projekcie-szpital-pluszowego-misia

– http://www.dzienniklodzki.pl/artykul/1051818,szpital-pluszowego-misia-w-lodzkim-
przedszkolu-zdjecia,1,2,id,t,sm,sg.html#galeria-material

– http://www.telewizja-swarzedz.pl/szukaj,szpital,0,0,serwis,1201

– http://miastodzieci.pl/dla_rodzicow/72:/135:szpital-pluszowego-misia

Przydatne linki

www.fb.com/szpitalpluszowegomisia – fanpage akcji

www.ifmsa.pl/swp – więcej przydatnych materiałów!

www.ptp.edu.pl – Polskie Towarzystwo Pediatryczne